čtvrtek 18. října 2012

(almost) urban Via Ferrata

Včera jsem se zas jednou nechal ukecat k aktivitě a vyrazil s těžce mezinárodní skupinkou (Mexiko, Německo, Norsko) na Via Ferratu. Českej ekvivalent názvu tohoto typu aktivity je "zajištěná cesta". Je to takovej mix lezení a turistiky. V praxi to znamená, že do skály jsou zapuštěný stupně a madla a celou trasou vede natažený ocelový lano. Vy na sobě máte sedák, ke kterýmu máte připevněný dva popruhy, který maj oba na konci karabinu. Ty obě přicvaknete k lanu a lezete. Když se doškrábete k první skobě, kterou je lano přichycený ke skále, vycvaknete jednu ze svých dvou karabin a přicvaknete ji na druhou stranu skoby. Pak totéž zopakujete s druhou karabinou. To znamená, že jste celou dobu jištěni minimálně jednou karabinou... pokud ovšem děláte všechno jak máte, žeano. Oba popruhy jsou pružný, aby vám v případě pádu nepřerazily páteř (a to se vyplatí!). Dostanete se tak na místa, která byste coby nelezci nikdy nenavštívili a zažijete vskutku žůžo dobrodrůžo ("Mámo, fot' to!").
Pro mě to byla první Ferrata v životě a netušil jsem, co od toho čekat. Ted' již vím, že je to taková adrenalinová turistika. Visíte sice někde 30 metrů nad zemí, ale máte madla a stupně a jste pořád jištěný. Takže lezení to moc není. Na druhou stranu toho více vidíte, projdete si delší úsek a nezevlíte pořád na fleku pod skálou, případně na skále.
Ferrata v Grenoblu je ideální začátečnická cesta. Je přímo "ve městě". Vede po straně kopce až k Bastile o který jsem tady už xkrát psal. Tudíž není moc dlouhá a nemusíte k ní nikam cestovat. Má ale i svoje značně exponovaný části, který mě ze začátku maličko zaskočily, anžto jsem očekával spíš prolejzačku z výhledem.
Veskrze mě to dost bavilo, zase jinej způsob, jak se vyblbnou v horách. Co nejdřív (až budu zdráv, samozřejmě!) je třeba vyrazit na další a delší!
Angry Tourist, edice "s helmou"
závěrečná část
Dolezový Kung-Fu!
Celá galerie zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat